تحولات موثر بازار آهن و فولاد در اولین هفته خرداد ماه

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در اولین هفته خرداد ماه

1403/03/06
منتشر شده توسط : مدیر سایت

🔸به گزارش فراطرح فولاد، در هفته منتهی به ۴ خرداد، شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. در هفته گذشته، در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۳۵۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱.۳ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) در پایان هفته گذشته به‌طور میانگین به ۲۵۶۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۲۴۶۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۲۷۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

🔸از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار ۱۸۵۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۶.۷ درصد کاهش یافته است. در واقع، از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد تورم منفی در بازار فولاد کشور بوده‌ایم!

🔸هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا انجام نشد و این معاملات به روز شنبه هفته جاری موکول شد. در روز شنبه ۵ خرداد، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۳۸۳۹ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و ۲۶۲۲۳ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون معاملات ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، کاهش ۳۲۵ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۱.۳ درصدی داشت.

🔸در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۰۵۵۹ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۲۲۶۱۵ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، کاهش ۲۷۰ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

🔸فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۲۸ اردیبهشت ۱۶ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۵.۹ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۱۱.۵ درصد حجم عرضه‌شده میلگرد و ۵۸ درصد حجم عرضه شده شمش فولادی معامله شد.

🔸در هفته گذشته در مجموع شاهد کاهش ۸۰۰ تومانی (معادل ۱.۴ درصدی) نرخ #دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۵۸۴۰۰ تومان به ۵۷۶۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۱۹۳۹ تومان است.

🔸برای بازار داخلی فولاد #پیش_بینی می‌شود که در هفته پیش‌رو شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها توأم با برخی نوسانات نه چندان بزرگ خواهیم بود. واقعیت این است که قیمت‌ها در بازار فولاد وارد حوزه حباب منفی شده است و برخلاف روند کلی موجود در اقتصاد کشور، تورم بازار داخلی فولاد از ابتدای سال تاکنون منفی است. تقاضای مصرفی در بازار داخلی پایین است و در خصوص رویه‌های صادراتی و سازوکارهای بازگشت ارز نیز ابهام وجود دارد. در واقع، صادرات با موانعی روبرو است. ایجاد بازار توافقی ارز که بانک مرکزی وعده راه‌اندازی زودهنگام آن را داده می‌تواند این مانع صادراتی را رفع و مشکل مازاد عرضه در بازار داخلی را تا حدی رفع کند. همچنین عامل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است باعث شود تا از مازاد عرضه در بازار داخلی فولاد کاسته شود. این عامل، محدودیت‌های برق است که احتمالاً با گرم شدن هوا صنایع فولاد با آن روبرو خواهند شد. از سوی دیگر، کشور به زودی وارد فضای انتخاباتی می‌شود و ممکن است برخی فعالان بازار تا مشخص شدن برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی جدید، وضعیت صبر و نظاره را انتخاب کنند.  


مشاهده مطلب در لینکدین