تحولات موثر بازار آهن و فولاد در ابتدای نیمه دوم مرداد ماه

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در ابتدای نیمه دوم مرداد ماه

1403/05/20
منتشر شده توسط : مدیر سایت

به گزارش فراطرح فولاد، در هفته منتهی به ۱۹ مرداد شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. در هفته گذشته، در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱ درصد افزایش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) در پایان هفته گذشته به‌طور میانگین به ۲۹۶۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۲۸۰۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۳۰۸۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار در مجموع ۲۱۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۷.۶ درصد افزایش یافته است.

هفته گذشته، معاملات میلگرد به دلیل تعطیل شدن بازار سرمایه، بورس کالا و بانک‌ها در روز چهارشنبه انجام نشد و این معاملات به روز شنبه ۲۰ مرداد موکول شد.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۲۸۰۲ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۲۵۰۸۲ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۷ مرداد ۱۴۰۳، افزایش ۱۷۷ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۰.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

هفته گذشته در بورس کالا  ۷۳ درصد حجم عرضه‌شده شمش فولادی مورد معامله قرار گرفت. همان‌طور که عنوان شد، معاملات میلگرد نیز به روز ۲۰ مرداد موکول شد و به احتمال قوی در هفته پیش‌رو، معاملات میلگرد در بورس کالا طی دو روز (روزهای شنبه و چهارشنبه) انجام خواهد شد.

در هفته گذشته در مجموع شاهد افزایش ۹۰۰ تومانی (معادل ۱.۵ درصدی) نرخ #دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۶۰۴۰۰ تومان به ۶۱۳۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۴۴۹۲ تومان است.

برای بازار داخلی فولاد #پیش_بینی می‌شود که در هفته پیش‌رو شاهد نوسان قیمت‌ها خواهیم بود. در روزهای پیش‌رو، مهم‌ترین مولفه تأثیرگذار بر بازار داخلی فولاد، نرخ ارز در بازار آزاد خواهد بود و احتمالاً بازار فولاد تا حد زیادی همسو با نوسانات بازار ارز حرکت خواهد کرد. در واقع، تحولات سیاسی و نظامی پیش‌بینی‌ناپذیر در منطقه‌، در وهله اول بر بازار آزاد ارز اثر می‌گذارد و این اثر ارزی به سرعت به بازارهای کالایی از جمله بازار فولاد نیز منتقل می‌شود. علاوه بر این، محدودیت‌های مصرف برق صنعت فولاد همچنان به قوت خود باقی است و هیچ اثری از رفع محدودیت‌ها در آینده نزدیک دیده نمی‌شود. در هفته گذشته، تقاضای مصرف برق کشور رکوردشکنی کرد و به ۸۰ هزار مگاوات رسید. انتظار می‌رود حداقل تا پایان مردادماه، محدودیت‌های مصرف برق شرکت‌های فولادی به شکل فعلی ادامه داشته باشد. در مجموع، تأثیر عوامل سیاسی و نظامی منطقه‌ای به نحوی است که امکان پیش‌بینی دقیق قیمت‌ها در کوتاه مدت وجود ندارد و انتظار ما در کوتاه مدت این است که قیمت‌ها در بازار فولاد، تابع سیر حوادث منطقه‌ای و نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد باشد.

مشاهده مطلب در لینکدین