تحولات موثر بازار آهن و فولاد در چهارمین هفته اردیبهشت ماه

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در چهارمین هفته اردیبهشت ماه

1403/02/29
منتشر شده توسط : مدیر سایت

#تحولات_موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ای که گذشت
#پیش‌_بینی_چشم‌انداز_بازار_فولاد

🔸به گزارش فراطرح فولاد، در هفته منتهی به ۲۸ اردیبهشت، شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. در هفته گذشته، در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱.۹ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به ۲۶۰۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۲۴۹۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۲۷۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

🔸از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار ۱۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۵.۴ درصد کاهش یافته است.

🔸هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا، با قیمت میانگین موزون ۲۴۱۶۴ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و ۲۶۵۸۰ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون معاملات ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، کاهش ۴۱۹ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۱.۷ درصدی داشت.

🔸در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۰۸۲۹ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۲۲۹۱۲ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، کاهش ۳۱۲ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۱.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

🔸فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۲۱ اردیبهشت ۱۶.۳ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۶ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۱۲ درصد حجم عرضه‌شده میلگرد و ۲۸ درصد حجم عرضه شده شمش فولادی معامله شد.

🔸در هفته گذشته در مجموع شاهد کاهش ۲۴۰۰ تومانی (معادل ۴.۱ درصدی) نرخ #دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۶۰۸۰۰ تومان به ۵۸۴۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۱۸۹۴ تومان است.

🔸برای بازار داخلی فولاد #پیش_بینی می‌شود که در هفته پیش‌رو شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها توأم با برخی نوسانات خواهیم بود و همچنان وضعیت بازار ارز بیشترین تأثیر را بر روند قیمت‌ها در بازار فولاد خواهد داشت. در هفته‌های اخیر، اصلاح قیمت‌ها در بازار آزاد ارز به کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد منجر شده است. چون بازار فولاد در حال حاضر با مازاد عرضه و ضعف تقاضا روبرو است، بنابراین به اصلاح نرخ‌ها در بازار ارز با حساسیت زیاد، واکنش می‌دهد. کاهش حجم معاملات شمش و مقاطع فولادی در بورس کالا به خوبی رکود در بازار فولاد را نشان می‌دهد.  بانک مرکزی اعلام کرده که به زودی بازار توافقی ارز و سامانه ارز اشخاص در مرکز مبادله ارز و طلا راه‌اندازی می‌شود و معاملات صادرکنندگان خرد از سامانه نیما به این سامانه منتقل می‌شود. احتمال می‌رود با این تصمیم، گشایش‌هایی در صادرات فولاد نیز ایجاد شود و از شدت مازاد عرضه در بازار داخلی فولاد کاسته شود. همچنین از هفته آینده، خردادماه شروع می‌شود و باید دید در فصل گرم سال جاری، چه دستورالعملی برای محدودیت‌های برق صنایع فولاد صادر می‌شود. این عامل نیز می‌تواند بر شرایط قیمت‌ها در بازار فولاد در ماه‌های آینده تأثیر بگذارد.