تحولات موثر بازار آهن و فولاد در سومین هفته اردیبهشت ماه

تحولات موثر بازار آهن و فولاد در سومین هفته اردیبهشت ماه

1403/02/22
منتشر شده توسط : مدیر سایت

✳️ #تحولات_موثر بازار آهن و فولاد در هفته‌ای که گذشت
⬅️ #پیش‌_بینی_چشم‌انداز_بازار_فولاد

🔸به گزارش فراطرح فولاد، در هفته منتهی به ۲۱ اردیبهشت، شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. در هفته گذشته، در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۷۵۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۲.۷ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به ۲۶۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۲۵۱۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۲۸۲۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

🔸از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار ۱۰۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۳.۶ درصد کاهش یافته است. در واقع، از ابتدای امسال تاکنون تورم قیمت میلگرد منفی بوده است!

🔸هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا، با قیمت میانگین موزون ۲۴۵۸۳ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و ۲۷۰۴۱ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون معاملات ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، کاهش ۲۸۸ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۱.۲ درصدی داشت.

🔸در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۱۱۴۱ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۲۳۲۵۵ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، کاهش ۳۳۰ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۱.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

🔸فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۱۴ اردیبهشت ۱۵.۸ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۶.۳ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۹ درصد حجم عرضه‌شده میلگرد و ۵۲ درصد حجم عرضه شده شمش فولادی معامله شد.

🔸در هفته گذشته در مجموع شاهد کاهش ۹۰۰ تومانی (معادل ۱.۵ درصدی) نرخ #دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۶۱۷۰۰ تومان به ۶۰۸۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۱۸۱۵ تومان است.

🔸برای بازار داخلی فولاد #پیش_بینی می‌شود که در هفته پیش‌رو شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها توأم با برخی نوسانات نه چندان بزرگ خواهیم بود. قیمت‌ها در بازار فولاد به دلیل مازاد عرضه و ضعف تقاضا (خصوصاً در بخش مقاطع طویل) دارای حباب منفی است و قیمت میلگرد تعداد قابل توجهی از مبادی حتی پایین‌تر از قیمت‌های پایه در بورس کالا است. ضعف تقاضا در بازار داخلی و دشواری‌های صادرات میلگرد، وضعیت فعلی را رقم زده است. البته نباید فراموش کرد که در سالیان اخیر، همواره در بخش بزرگی از سال، بازار مقاطع فولادی به دلیل ضعف تقاضا و رکود ساخت و ساز با کسادی مواجه بوده و این وضعیت در حال حاضر نیز با شدت بیشتری وجود دارد. صادرکنندگان زنجیره فولاد ملزم به بازگشت ارز با نرخ نیمایی هستند و در شرایط که فاصله نرخ ارز آزاد و نیمایی حدود ۵۰ درصد است، صادرات از جذابیت چندانی برخوردار نیست. این امر مازاد عرضه در بازار داخلی را تشدید کرده است. نکته دیگر، شرایط قیمتی در بازار آزاد ارز است که فعالان بازار فولاد از نزدیک آن را رصد می‌کنند و با نوسانات نرخ ارز، قیمت محصولات فولادی نیز دچار نوسان می‌شود. پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های پیش‌رو نیز این همبستگی قیمت‌ها در بازار آزاد ارز و بازار فولاد وجود داشته باشد.